Angelika zaczęła pracę w FM Logistic od stażu w 2015 roku. Dzisiaj jest starszą dyspozytorką w dziale transportu krajowego, gdzie odpowiada za nadzorowanie kierowców i terminowe realizowanie zleceń dla klientów. W wywiadzie mówi m.in. o tym, z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć i dlaczego dyspozytorom przydaje się wiedza z geografii.
Do pracy w FM Logistic namówiła Cię koleżanka. Pamiętasz, czym cię przekonywała?
Opowiedziała mi o wszystkich korzyściach z tej pracy – poczuciu stabilności, możliwościach szkoleniowych, benefitach. Brzmiało to przekonująco, a proces rekrutacyjny tylko mnie utwierdził w tym wyborze. Była to moja pierwsza poważna rozmowa o pracę, ale przebiegała w tak serdecznej atmosferze, że w ogóle się nie stresowałam. Niedługo po niej zaczęłam staż w dziale obsługi klienta (2015 rok), który szybko zmienił się w stałe zatrudnienie.
Nie zostałaś jednak na długo w tym dziale…
Dobrze się odnalazłam w obszarze obsługi klienta i szybko poczułam się częścią zespołu, ale chciałam się rozwijać, więc wzięłam udział w wewnętrznej rekrutacji na stanowisko dyspozytora w transporcie krajowym. Miałam o tyle łatwiej, że znałam już firmę, wiedziałam, jak funkcjonuje nasz transport, więc od razu dostałam bazę kierowców i byłam gotowa do działania.
Na czym polega rola dyspozytora w FM Logistic? Jak wygląda Twój standardowy dzień?
Pracuję w transporcie krajowym, w obszarze drobnicowym, czyli przewozimy stosunkowo niewielkie ładunki, które łączymy później w jednym transporcie. Naszym zadaniem jest nadzorowanie kierowców, którzy odbierają te produkty od naszych klientów i dopilnowanie, aby trafiły na czas do odbiorców, czyli np. konkretnych sklepów. Warto dodać, że działamy na trzy zmiany: 06:00-14:00,14:00-22:00, a niektóre działy transportu również 22:00-06:00. Przykładowo, jeśli w tym tygodniu mam pierwszą zmianę, to w kolejnym drugą. Dyspozytorzy, którzy zaczynają rano, odpowiadają za odebranie towaru od klientów, a następnie przewiezienie go na czas do magazynu przeładunkowego. Kontaktują się więc z kierowcami, aby ustalić czas dojazdu i realność wykonania danego zlecenia w terminie. Na drugiej zmianie natomiast zajmujemy się już rozplanowaniem dostawy towaru tak, aby trafił do różnych miejsc w całej Polsce. Sprawdzamy z kierowcami, czy nic się nie wydarzyło po drodze i przygotowujemy raporty.
Na drodze mogą zdarzyć się różne nieprzewidziane rzeczy. Jak sobie z tym radzisz?
Faktycznie, niedawno borykaliśmy się chociażby ze śnieżycami. Wtedy jesteśmy w stałym kontakcie z kierowcami, sprawdzamy, czy drogi są przejezdne, bo jeśli wiemy, że nie i będzie opóźnienie to trzeba poinformować o tym magazyn. Prosimy wtedy, aby przygotować wolną rampę, żeby pracownicy magazynu mieli możliwość szybszego rozładunku i zgłaszam do działu obsługi klienta możliwe opóźnienie, o którym trzeba poinformować klienta.
Co jest ważne na tym stanowisku? Jakimi kompetencjami lub cechami musi wyróżniać się dyspozytor?
Bywa, że pracujemy pod dużą presją czasu, więc trzeba być na to odpornym i umieć podejmować szybko decyzje. Przydaje się też znajomość geografii Polski, ponieważ jak już odbierzemy towar od klientów i przewieziemy na magazyn przeładunkowy, to później konsolidujemy zlecenia i wysyłamy w różne miejsca w Polsce. Kluczowe na tym stanowisku są jednak moim zdaniem zdolności interpersonalne i komunikacyjne. Dużo współpracujemy z kierowcami, którzy działają w stresujących warunkach i zdarza się, że są zdenerwowani.
Zdarzają się konflikty między Wami?
Zdarzają się stresujące sytuacje, ale zawsze stawiam się wtedy na miejscu kierowców – są daleko od domu, a jest problem z rozładunkiem i nie mogą jechać dalej. Nie złoszczę się na nich, nawet wtedy, kiedy oni złoszczą się na mnie. Staram się zawsze wykazywać empatią, bo najważniejsze są dobre relacje. Brałam nawet udział w szkoleniu w tym zakresie, na którym ćwiczyliśmy z trenerem reakcje na różne trudne sytuacje.
Czyli możesz liczyć na wsparcie w tym obszarze?
Tak, wszyscy mamy dostęp do szkoleń online, ale też od czasu do czasu bierzemy udział w stacjonarnych. Poza tym mamy gotowe procedury na wypadek różnych okoliczności, więc jesteśmy dobrze przygotowani i wiemy, co robić, do kogo się zgłaszać.
Co według Ciebie jest największym plusem pracy w dziale transportu FM Logistic?
Przede wszystkim mamy świetny, wspierający się zespół, dlatego jeśli ktoś się waha z aplikowaniem do nas – zachęcam! Bardzo chętnie dzielimy się wiedzą i opiekujemy się każdą nową osobą. Nikt u nas nie zostaje z niczym sam. Korzyścią jest też realna możliwość rozwoju i awansów, jeśli tylko ktoś wykazuje zaangażowanie, czego sama jestem najlepszym przykładem. Zaczynałam od stażu, a teraz jestem starszym dyspozytorem. Na koniec tylko dodam, że jest to praca, w której nie można się nudzić, bo każdego dnia dzieje się coś nowego.